Виклики і розвиток авіоніки: система переривання польоту
Ключові слова:
система припинення польоту, ракета-носій, радіолокаційна система відстеження, траєкторія ракети-носіяАнотація
Метою системи припинення польоту (FTS) є зупинка польоту ракети-носія в разі виникнення несправностей у ракеті таким чином, щоб ракетні уламки не впали за межі безпечної зони, яка встановлена поруч із траєкторією ракети на Землі. Існують дві основні архітектури FTS. Перша виникла з ракетної технології радянської епохи і була повністю автономною та автоматичною. Системи, що базуються на цій архітектурі, приймають рішення лише на основі даних інерційної системи. Навпаки, системи другого типу використовують дані від земних радіолокаційних систем відстеження, і рішення про припинення польоту приймається оператором. Усі ракети-носії США обладнані такими системами FTS, оскільки американські правила безпеки обов'язково вимагають цю архітектуру. Перша з них є автоматичною, швидкою та надійною, але не може визначити несправність через помилку у програмі польоту ракети-носія. Інша не має цієї проблеми, але має людину у керуючому циклі. Прогрес в системі FTS не відбувався довгий час, поки перший пострадянський ракета-носій "Зеніт" не прибув на територію США з проектом Sea Launch. Незважаючи на те, що FTS "Зеніт" не відповідала американським правилам безпеки, ракета-носій "Зеніт" отримав затвердження Федеральною авіаційною адміністрацією для пусків через специфічні особливості траєкторії ракети-носія "Зеніт". Цей факт відкрив розуміння, що інша архітектура може бути прийнятною. У результаті пошуку нового підходу до формулювання вимог безпеки було розпочато. Потім вимоги безпеки були змінені на основі теорії управління ризиками, що дозволило Space X розробити революційну нову систему FTS, яка є автономною, автоматичною, надійною та використовує два незалежні канали для прийняття рішення про припинення польоту. Таким чином, висновок статті полягає в тому, що вимоги, сформульовані на основі теорії управління ризиками, значно більш універсальні, ніж вимоги про обов'язкове виконання, і вони відкривають різні шляхи для конструкторів для знаходження оптимального рішення. Саме такі правила безпеки очікуються в Україні, оскільки до цього часу відсутні будь-які нормативні документи, які регулюють безпеку польотів в Україні.
Завантажити
Посилання
Flight Safety Analysis Handbook. Official edition. 2011. 224 p.
EWR 127-1. Eastern and Western Range Safety Requirements. Official edition. 1997.
AFSPCMAN91-710V7. Space Systems Command Manual. Ef-fective from 2022-12-27. Official edition.
NASA-STD-8719.25. Range Flight Safety Requirements. Ef-fective from 2018-02-05. Official edition.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Валерій Мазуренко (Автор)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі статті, опубліковані в журналі Challenges and Issues of Modern Science, ліцензовані за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY). Це означає, що ви можете:
- Поширювати, копіювати та передавати статтю
- Адаптувати, реміксувати та створювати похідні роботи на основі статті
за умови, що ви надаєте належне посилання на оригінальну роботу, вказуєте ім'я авторів, назву статті, журнал та наявність ліцензії CC BY. Будь-яке використання матеріалів не повинно припускати схвалення авторами або журналом використаного матеріалу.