Вологі серветки в зелених екосистемах Чернігова, Україна
Ключові слова:
вологі серветки, стійкі матеріали, Цілі сталого розвитку, екологічна освітаАнотація
Мета. Оцінити забруднення зон відпочинку м. Чернігова вологими серветками та привернути увагу школярів до екологічних проблем, пов’язаних з цим. Дизайн / Метод / Підхід. Прямий підрахунок вологих серветок на 100 м² влітку та восени 2024 р. Проведено соціально-педагогічне дослідження обізнаності школярів шляхом лекції та онлайн-анкетування до та після лекції. Результати. Вологі серветки виявлені як сміття в зонах відпочинку, що свідчить про низький рівень поінформованості населення про їх екологічний вплив. Найменша кількість вологих серветок зафіксована в упорядкованих або маловідвідуваних місцях. Найбільше (7 серветок/100 м²) було виявлено в часто відвідуваних, але неприбраних місцях без сміттєвих баків. Результатом лекції «Екосекрети вологих серветок» став позитивний зсув у сприйнятті студентів, підвищення їх усвідомлення вологих серветок як забруднювача навколишнього середовища, що містить шкідливі речовини та мікропластик. Теоретичне значення. Отримані дані розширюють розуміння екологічної небезпеки, яку становлять вологі серветки, і підкреслюють необхідність пом’якшення їхнього негативного впливу, зокрема шляхом навчання школярів щодо забруднення вологими серветками. Практичне значення. Підвищення рівня обізнаності дітей щодо відповідального використання вологих серветок та необхідності підвищення їх здатності до біологічного розкладання та екологічної безпеки. Це сприяє досягненню Цілей сталого розвитку шляхом сприяння більш свідомим споживчим звичкам. Оригінальність / Цінність. Дане дослідження є першою в Україні екологічною оцінкою забруднення міст вологими серветками та першим соціально-педагогічним дослідженням обізнаності школярів з цієї проблеми. Обмеження дослідження / Майбутні дослідження. Подальші освітні та просвітницькі заходи серед учнів шкіл та студентів щодо екологічної небезпеки вологих серветок відповідно до Цілей сталого розвитку. Тип статті. Прикладне дослідження.
Завантажити
Посилання
Ablak, S., & Yeşiltaş, E. (2020). Secondary School Students’ Awareness of Environmental Education Concepts. RIGEO, 10, 445–466. http://dx.doi.org/10.33403/rigeo.745951
Allison, T., Ward, B. D., Harbottle, M., & Durance, I. (2023). Do flushed biodegradable wet wipes really degrade? Science of the Total Environment, 894, 164912. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2023.164912
Alonso-Sainz, T. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: Una visión crítica desde la Pedagogía. Rev. Complut. Educ., 32, 249–259. https://doi.org/10.5209/rced.68338
Bach, L., Strand, J., Salame, H., Simon, M., Fritt-Rasmussen, J., & Jensen, P. E. (2025). Wet wipes in untreated wastewater are a source of litter pollution to the arctic marine environment – a case study on the loads of litter and microplastics in wastewater effluents in Greenland. Environmental Science: Advances, 4(2), 223–234. https://doi.org/10.1039/d4va00233d
El Azzouzi, A., Elachqar, A., & Kaddari, F. (2023). Integrating Environmental Education Into Physics Instruction: Insights From Teachers Regarding Students’ Engagement. Randwick International of Education and Linguistics Science Journal, 4(3), 491-499. https://doi.org/10.47175/rielsj.v4i3.787
Gornova, V. (2024). Chernihiv volunteers collected 85 bags of garbage in the Central Park of Culture and Recreation [in Ukrainian]. Suspilne Chernihiv. https://tinyurl.com/44h442nm
Gu, W. (2024). Research on strategy optimization of sustainable development towards green consumption of eco-friendly materials. Journal of King Saud University - Science, (6), 103190. https://doi.org/10.1016/j.jksus.2024.103190
Hu, T., Shen, M., & Tang, W. (2022). Wet wipes and disposable surgical masks are becoming new sources of fiber microplastic pollution during global COVID-19. Environ. Sci. Pollut. Res. Int., 29(1), 284-292. https://doi.org/10.1007/s11356-021-17408-3
Kobayashi, T., & Nakajima, L. (2021). Sustainable development goals for advanced materials provided by industrial wastes and biomass sources. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 28, 100439. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2020.100439
Köklü, R., Ateş, A., Deveci, E. Ü., & Sivri, N. (2023). Generic foresight model in changing hygiene habits with the pandemic: use of wet wipes in next generations. J. Mater. Cycles Waste Manag., 25, 74–85. https://doi.org/10.1007/s10163-022-01515-5
Kurokawa, H., Igei, K., Kitsuki, A., Kurita, K., Managi, S., Nakamuro, M., & Sakano, A. (2023). Improvement impact of nudges incorporated in environmental education on students' environmental knowledge, attitudes, and behaviors. J. Environ. Manage. 325(Pt B), 116612. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2022.116612
Martín-Jaime, J.-J., Velasco-Martínez, L.-C., & Tójar-Hurtado, J.-C. (2021). Evaluation of an Environmental Education Program Using a Cross-Sectoral Approach to Promote the Sustainable Use of Domestic Drains. Sustainability, 13(21), 12041. https://doi.org/10.3390/su132112041
Zero Waste Scotland. (2018). Litter Monitoring Methodology. Guidance for practitioners. Zero Waste Scotland. https://cdn.zerowastescotland.org.uk/managed-downloads/mf-hjcmjf3l-1681397520d
Ó Briain, O., Marques Mendes, A. R., McCarron, S., Healy, M.G., Morrison, L. (2020). The role of wet wipes and sanitary towels as a source of white microplastic fibers in the marine environment. Water Res., 182, 116021. https://doi.org/10.1016/j.watres.2020.116021
Povidaichyk, O., & Hryn, O. (2024). The concept of sustainable development as the basis of continuous ecological training of future teachers [in Ukrainian]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», (1(54), 154–157. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.154-157
Ramya, K., & Amutha, K. (2021). Eco-friendly wet wipes - A review. In Proceedings of the International Conference on Advances in Technical Textiles (Sathyamangalam, Tamilnadu, India, October 2021). https://www.researchgate.net/publication/355522200_Eco_-Friendly_Wet_Wipes_-A_Review
Rudman, S., & Rudman, L. (2021). Reconfiguring the everyday: Plastic waste as performance art in addressing the incongruity between the ‘talk’ and the ‘walk’ in the plastic crisis. Environ. Educ. Res., 27, 1487–1501. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1947986
Shruti, V. C., Pérez-Guevara, F., & Kutralam-Muniasamy, G. (2021). Wet wipes contribution to microfiber contamination under COVID-19 era: An important but overlooked problem. Environmental Challenges, 5, 100267. https://doi.org/10.1016/j.envc.2021.100267
Siegert, W. (2011). Preservative Trends in Wet Wipes. SOFW-J., 137, 44–51. https://www.researchgate.net/publication/232273400_Preservative_Trends_in_Wet_Wipes
T. H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium”. (2024). Eco-secrets of wet wipes and the Sustainable Development Goals [in Ukrainian]. T. H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium”. http://chnpu.edu.ua/component/k2/item/4963-ekosekrety-volohykh-servetok-ta-tsili-staloho-rozvytku
Tkachuk, N. V., & Zelena, L. B. (2022). Experience in preparing students' scientific and research works of ecological and biological orientation in view of the goals of sustainable development [in Ukrainian]. Ecological Sciences, 1(40), 174-178. https://doi.org/10.32846/2306-9716/2022.eco.1-40.32
Tkachuk, N., & Zelena, L. (2023). Evaluation of the toxicity of wet wipes based on the growth test with Lepidium sativum L. Eng. Proc., 56, 5. https://doi.org/10.3390/ASEC2023-15495
Tkachuk, N., & Zelena, L., & Novikov, Y. (2024). Wet wipes as a cause of environmental problems: a mini review. Selected Papers of VІ International Conference on European Dimensions of Sustainable Development (May 15–17, 2024, Kyiv, Ukraine), 88-94. https://doi.org/10.24263/EDSD-2024-6-12
Tolochko, S. V. (2024). The influence of environmental problems of modern Ukraine on the formation of environmental competence of high school students [in Ukrainian]. Pedagogical Academy: scientific notes, (6), 1-29. https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.05.29.04
Torres, H. R., Reynolds, C. J., Lewis, A., Muller-Karger, F., Alsharif, K., Mastenbrook, K. (2019). Examining youth perceptions and social contexts of litter to improve marine debris environmental education. Environ. Educ. Res., 25, 1400–1415. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1633274
Vasylenko, I. A., Nikolayenko, L. P., Ivanchenko, A. V., Gulyaev, V. M., Chuprynov, E. V., Skyba, M. I., Kovalenko, I. L. (2021). Advanced education for sustainable development: a manual [in Ukrainian]. Accent PP. https://www.dstu.dp.ua/Portal/Data/5/7/5-7-b1.pdf
Zhang, Yu., Wen, Z., Lin, W., Hu, Yu., Kosajan, V., Zhang, T. (2021). Life-cycle environmental impact assessment and plastic pollution prevention measures of wet wipes. Resources, Conservation and Recycling, 174, 105803. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2021.105803
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Категорії
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Nataliia Tkachuk, Dariia Zahryva (Author)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі статті, опубліковані в журналі Challenges and Issues of Modern Science, ліцензовані за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY). Це означає, що ви можете:
- Поширювати, копіювати та передавати статтю
- Адаптувати, реміксувати та створювати похідні роботи на основі статті
за умови, що ви надаєте належне посилання на оригінальну роботу, вказуєте ім'я авторів, назву статті, журнал та наявність ліцензії CC BY. Будь-яке використання матеріалів не повинно припускати схвалення авторами або журналом використаного матеріалу.