Статистичний аналіз і прогнозування динаміки ДТП з постраждалими в Дніпропетровській області
DOI:
https://doi.org/10.15421/cims.4.311Ключові слова:
дорожньо-транспортні пригоди, безпека дорожнього руху, дисперсійний аналіз, прогнозування, часові чинники , сезонністьАнотація
Мета. Дослідження спрямоване на виявлення сезонних та погодних чинників, що впливають на кількість дорожньо-транспортних пригод (ДТП) з постраждалими у Дніпропетровській області, з метою створення основ для короткострокового прогнозування аварійності та підвищення ефективності профілактичних заходів безпеки дорожнього руху. Дизайн / Метод / Підхід. У роботі використано щомісячні статистичні дані за 2020–2025 роки з відкритих джерел Патрульної поліції України та органів державної статистики. Для аналізу використано поєднання boxplot-візуалізації, одно- та двофакторного дисперсійного аналізу, кореляційного та множинного регресійного аналізу з урахуванням температури, опадів, вологості, швидкості вітру та календарного місяця. Результати. Встановлено статистично значущий вплив місяця року як головного сезонного чинника. Побудована регресійна модель виявила значущий зв’язок між кількістю ДТП та сукупністю погодних і календарних змінних. Найвищий рівень аварійності виявлено в літньо-осінні місяці, найнижчий – взимку та навесні, найменша варіативність фіксується у лютому Підтверджено доцільність врахування місячного чинника для короткочасного прогнозування. Візуалізація часових рядів дозволила відстежити динаміку з 2020 по 2024 роки та побудувати короткостроковий прогноз до кінця 2026 року. Теоретичне значення. Результати дослідження розширюють розуміння взаємозв’язку сезонних, календарних та погодних чинників з аварійністю в регіональних межах. Практичне значення. Результати можуть бути використані органами влади, поліцією, службами безпеки для планування профілактичних заходів в періоди підвищеної аварійності. Оригінальність / Цінність. Запропоновано комплексний підхід до аналізу ДТП на регіональному рівні із залученням кількох типів статистичного аналізу та сезонного прогнозування. Методика може бути адаптована до інших регіонів України. Обмеження дослідження / Майбутні дослідження. Дослідження обмежене часовими рамками 2020–2025 років. Не враховано соціальні, поведінкові та інфраструктурні фактори. У подальших дослідженнях доцільно враховувати додаткові факторні змінні та застосовувати методи багатофакторного прогнозування. Тип статті. Прикладне дослідження.
Завантажити
Посилання
Batyrgareieva, V. S., Shramko, S. S., & Samoilova, O. M. (2021). Mortality and injury in Ukraine as a result of traffic accidents in measuring of public health: to the analysis of social– legal and criminological problem. Wiadomości Lekarskie, 74(11), 2870–2876. Internet Archive. https://doi.org/10.36740/wlek202111202
ETSC. (2022). 18th Annual Road Safety Performance Index (PIN Report). ETSC. https://etsc.eu/18th-annual-road-safety-performance-index-pin-report
Gudugbe, S., Yeboah, D. K., Konadu, P., Awoonor-Williams, R., Clegg-Lamptey, J. N. A., Rahman, G. A., & Kokor, D. A. (2023). Approaches to the Effective Prevention of Road Traffic Injuries in Sub-Saharan Africa: A Systematic Review. Open Journal of Social Sciences, 11(02), 323–344. https://doi.org/10.4236/jss.2023.112021
Guryev, S. O., & Kushnir, V. A. (2024). Analysis of clinical and anatomical characteristics of road transport injuries in the conditions of a rural location. Anatomical verification of damage [In Ukrainian]. Reports of Vinnytsia National Medical University, 28(1), 6–11. https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2024-28(1)-01
Holina, V. V. (2024). The influence of foreign practice of ensuring road traffic safety on national concepts of prevention of traffic offenses in Ukraine. Issues of Crime Prevention, 47, 124–132. https://doi.org/10.31359/2079-6242-2024-47-124
Lyashuk, O., Mironov, D., Martyniuk, V., Aulin, V., Tson, O., & Maruschak, P. (2024). Risk analysis of road traffic accidents in Ukraine. Transport, 39(4), 350–359. https://doi.org/10.3846/transport.2024.23190
Main Department of Statistics in Dnipropetrovsk Region. (2024). Environment [In Ukrainian]. Main Department of Statistics in Dnipropetrovsk Region. http://www.dneprstat.gov.ua/statinfo/ns
Patrol Police of Ukraine. (2025). Statistics [In Ukrainian]. Patrol Police of Ukraine. https://patrolpolice.gov.ua/statystyka
Rusakova, T. (2023). Assessment of Road Traffic Danger [In Ukrainian]. Challenges and Issues of Modern Science, 1, 574-579. https://cims.fti.dp.ua/j/article/view/107
Semchenko, N., Nikolaienko, I., Maslak, A., & Khara, M. (2024). Assessing the dynamics of changes in road safety indicators in Ukraine [In Ukrainian]. Transport systems and transportation technologies, 28, 52–59. https://doi.org/10.15802/tstt2024/312024
WHO. (2023). Global status report on road safety 2023. WHO. https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/safety-and-mobility/global-status-report-on-road-safety-2023
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Категорії
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Tetiana Rusakova (Author)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі статті, опубліковані в журналі Challenges and Issues of Modern Science, ліцензовані за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY). Це означає, що ви можете:
- Поширювати, копіювати та передавати статтю
- Адаптувати, реміксувати та створювати похідні роботи на основі статті
за умови, що ви надаєте належне посилання на оригінальну роботу, вказуєте ім'я авторів, назву статті, журнал та наявність ліцензії CC BY. Будь-яке використання матеріалів не повинно припускати схвалення авторами або журналом використаного матеріалу.