Статистичний аналіз і прогнозування динаміки ДТП з постраждалими в Дніпропетровській області

Автор(и)

  • Тетяна Русакова Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара image/svg+xml
    • Написання чернетки рукопису
    • Візуалізація
    • Валідація результатів
    • Розробка концепції
    • Розробка методологіі
    https://orcid.org/0000-0001-5526-3578

DOI:

https://doi.org/10.15421/cims.4.311

Ключові слова:

дорожньо-транспортні пригоди, безпека дорожнього руху, дисперсійний аналіз, прогнозування, часові чинники , сезонність

Анотація

Мета. Дослідження спрямоване на виявлення сезонних та погодних чинників, що впливають на кількість дорожньо-транспортних пригод (ДТП) з постраждалими у Дніпропетровській області, з метою створення основ для короткострокового прогнозування аварійності та підвищення ефективності профілактичних заходів безпеки дорожнього руху. Дизайн / Метод / Підхід. У роботі використано щомісячні статистичні дані за 2020–2025 роки з відкритих джерел Патрульної поліції України та органів державної статистики. Для аналізу використано поєднання boxplot-візуалізації, одно- та двофакторного дисперсійного аналізу, кореляційного та множинного регресійного аналізу з урахуванням температури, опадів, вологості, швидкості вітру та календарного місяця. Результати. Встановлено статистично значущий вплив місяця року як головного сезонного чинника. Побудована регресійна модель виявила значущий зв’язок між кількістю ДТП та сукупністю погодних і календарних змінних. Найвищий рівень аварійності виявлено в літньо-осінні місяці, найнижчий – взимку та навесні, найменша варіативність фіксується у лютому Підтверджено доцільність врахування місячного чинника для короткочасного прогнозування. Візуалізація часових рядів дозволила відстежити динаміку з 2020 по 2024 роки та побудувати короткостроковий прогноз до кінця 2026 року. Теоретичне значення. Результати дослідження розширюють розуміння взаємозв’язку сезонних, календарних та погодних чинників з аварійністю в регіональних межах. Практичне значення. Результати можуть бути використані органами влади, поліцією, службами безпеки для планування профілактичних заходів в періоди підвищеної аварійності. Оригінальність / Цінність. Запропоновано комплексний підхід до аналізу ДТП на регіональному рівні із залученням кількох типів статистичного аналізу та сезонного прогнозування. Методика може бути адаптована до інших регіонів України. Обмеження дослідження / Майбутні дослідження. Дослідження обмежене часовими рамками 2020–2025 років. Не враховано соціальні, поведінкові та інфраструктурні фактори. У подальших дослідженнях доцільно враховувати додаткові факторні змінні та застосовувати методи багатофакторного прогнозування. Тип статті. Прикладне дослідження.

PURL: https://purl.org/cims/4.311

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Batyrgareieva, V. S., Shramko, S. S., & Samoilova, O. M. (2021). Mortality and injury in Ukraine as a result of traffic accidents in measuring of public health: to the analysis of social– legal and criminological problem. Wiadomości Lekarskie, 74(11), 2870–2876. Internet Archive. https://doi.org/10.36740/wlek202111202

ETSC. (2022). 18th Annual Road Safety Performance Index (PIN Report). ETSC. https://etsc.eu/18th-annual-road-safety-performance-index-pin-report

Gudugbe, S., Yeboah, D. K., Konadu, P., Awoonor-Williams, R., Clegg-Lamptey, J. N. A., Rahman, G. A., & Kokor, D. A. (2023). Approaches to the Effective Prevention of Road Traffic Injuries in Sub-Saharan Africa: A Systematic Review. Open Journal of Social Sciences, 11(02), 323–344. https://doi.org/10.4236/jss.2023.112021

Guryev, S. O., & Kushnir, V. A. (2024). Analysis of clinical and anatomical characteristics of road transport injuries in the conditions of a rural location. Anatomical verification of damage [In Ukrainian]. Reports of Vinnytsia National Medical University, 28(1), 6–11. https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2024-28(1)-01

Holina, V. V. (2024). The influence of foreign practice of ensuring road traffic safety on national concepts of prevention of traffic offenses in Ukraine. Issues of Crime Prevention, 47, 124–132. https://doi.org/10.31359/2079-6242-2024-47-124

Lyashuk, O., Mironov, D., Martyniuk, V., Aulin, V., Tson, O., & Maruschak, P. (2024). Risk analysis of road traffic accidents in Ukraine. Transport, 39(4), 350–359. https://doi.org/10.3846/transport.2024.23190

Main Department of Statistics in Dnipropetrovsk Region. (2024). Environment [In Ukrainian]. Main Department of Statistics in Dnipropetrovsk Region. http://www.dneprstat.gov.ua/statinfo/ns

Patrol Police of Ukraine. (2025). Statistics [In Ukrainian]. Patrol Police of Ukraine. https://patrolpolice.gov.ua/statystyka

Rusakova, T. (2023). Assessment of Road Traffic Danger [In Ukrainian]. Challenges and Issues of Modern Science, 1, 574-579. https://cims.fti.dp.ua/j/article/view/107

Semchenko, N., Nikolaienko, I., Maslak, A., & Khara, M. (2024). Assessing the dynamics of changes in road safety indicators in Ukraine [In Ukrainian]. Transport systems and transportation technologies, 28, 52–59. https://doi.org/10.15802/tstt2024/312024

WHO. (2023). Global status report on road safety 2023. WHO. https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/safety-and-mobility/global-status-report-on-road-safety-2023

Завантаження

Опубліковано

2025-06-21 – оновлено 2025-06-24

Номер

Розділ

Екологія, охорона праці та екологічна безпека

Категорії

Як цитувати

Русакова, Т. (2025). Статистичний аналіз і прогнозування динаміки ДТП з постраждалими в Дніпропетровській області. Challenges and Issues of Modern Science, 4(1), 152-157. https://doi.org/10.15421/cims.4.311

Share

Plaudit