The Influence of Artificial Intelligence on Trade: Opportunities and Challenges for the Ukrainian Market

Authors

Abstract

Artificial intelligence is a field of computer linguistics and informatics that deals with the mathematical description of problems and tasks that have similar characteristics to actions performed by humans.

Artificial intelligence has long since become an integral part of the modern world and continues to strengthen its influence on various spheres of society: healthcare and robotics, science and education, economics, and others. One such sphere is trade, which plays an important role in the development of the Ukrainian economy.

The use of artificial intelligence in trade has significant potential to improve processes in managing inventory, logistics, personalizing services, and other aspects of activities in this area. However, alongside all the advantages, certain challenges arise, primarily related to ethics, legal aspects, impact on employment, and cybersecurity.

One of the key advantages of using artificial intelligence in trade is the ability to automate processes in managing inventory and logistics. Artificial intelligence systems can quickly analyze data on demand, forecast the needs for goods and materials, optimize logistical solutions, reduce costs, and increase efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрощук Г. О. Технології штучного інтелекту: тенденції розвитку. 2019. URL: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2019/26.02.19/26.02.19-4-9.pdf.

Бурдяк О. М. Клієнтоорієнтована логістика в інтернет-торгівлі. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інсти-туту. 2018. Випуск I-II (69-70). C. 222-228. URL: http://chtei-knteu.cv.ua/herald_en/content/download/archive/2018/36.pdf.

Іванечко Н. Р., Процишин Ю. Т., Никитишин Т. В. Цифрові технології в роздрібній торгівлі: зарубіжний та Український дос-від. Food Industry Economics. 2020. Vol. 12. №. 1. C. 77-85. https://doi.org/10.15673/fie.v12i1.1671.

Іваницька А. Ю., Іванов Д. Є., Зубик Л. В. Модель прогнозування поведінки покупця на основі технологій аналізу великих даних Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер.: Інформатика та моделювання = Bulletin of the National Tech-nical University "KhPI" Ser.: Information and Modeling : зб. наук. пр. 2021. № 2 (6). С. 89-100. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/0020c0a1-2eb9-4d6d-a288-1fde808e48de/content.

Кашуба О. А., Гронь О. В. Вплив штучного інтелекту на ро-звиток міжнародної торгівлі. Digital Transformations of Modernity: Proceedings of the Multidisciplinary International Scientific-Practical Conference (January 24, 2022. Coimbra, Portugal). Cernihiv: REICST, 2022. С. 49-52. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/28176/1/11-42-PB.pdf.

Піжук О. І. Штучний інтелект як один із ключових драй-верів цифрової трансформації економіки. Економіка, управління та адміністрування. 2019. №. 3(89). С. 41-46. https://doi.org/10.26642/ema-2019-3(89)-41-46.

Chat GPT: Nowy wymiar zarabiania dzięki sztucznej inteligencji. URL: https://www.money.pl/gospodarka/chat-gpt-nowy-wymiar-zarabiania-dzieki-sztucznej-inteligencji-6897219639913280a.html

Chen X. et al. Two decades of artificial intelligence in educa-tion. Educational Technology & Society. 2022. Vol. 25. №. 1. P. 28-47. https://doi.org/10.30191/ETS.202201_25(1).0003.

Lebedeva L., Sorokina A. Contactless economics: a theoretical phenomenon and the practice of formation. Commodi-ties·and·markets. 2022. Vol. 42. №. 2. С. 13-30. https://doi.org/10.31617/2.2022(42)02.

Lyon J. Y., Bogodistov Y., Moormann J. AI-driven Optimiza-tion in Healthcare: the Diagnostic Process. European Journal of Management Issues. 2021. Vol. 29. – №. 4. – P. 218-231. https://doi.org/10.15421/192121.

Makedon V. et al. Arrangement of Digital Leadership Strategy by Corporate Structures: a Review //Economic Studies. 2022. Vol. 31. №. 8. P. 9-40. URL: https://www.iki.bas.bg/Journals/EconomicStudies/2022/2022-8/02_Nataliya-Krasnikova.pdf.

Makedon V., Mykhailenko O., Vazov R. Dominants and Fea-tures of Growth of the World Market of Robotics. European Journal of Management Issues. 2021. Vol. 29. №. 3. P. 133-141. https://doi.org/10.15421/192113.

OpenAI [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. – Електронні дані. – URL: https://openai.com/ (дата звернення 25.05.2023) – Назва з екрана.

Salvagno M. et al. Can artificial intelligence help for scientific writing?. Critical care. 2023. Vol. 27. №.1. P. 1-5. https://doi.org/10.1186/s13054-023-04380-2.

Zaharchuk V., Klym O., Antokhova I. The use of artificial in-telligence in trade. ΛΌГOΣ мистецтво наукової думки. 2020. URL: https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.15.23.html.

Published

2023-06-06

Issue

Section

Information technology and project management

How to Cite

Vorobiova, V., & Cherniavska, T. (2023). The Influence of Artificial Intelligence on Trade: Opportunities and Challenges for the Ukrainian Market. Challenges and Issues of Modern Science, 1, 374-378. https://cims.fti.dp.ua/j/article/view/71

Share